15 jaar Hansa Service BV

hansa

Berrie Wolters

Ruim assortiment, snelle levering en goede aftersales

Er worden momenteel veel nieuwe carwashprojecten gerealiseerd en bij de meeste daarvan zul je randapparatuur van de firma Hansa Service BV aantreffen. Op locatie bij Hello Carwash sprak ik met Duncan Josselet, inmiddels ook al weer bijna 24 jaar werkzaam bij Hansa. “We richten ons op de tankstation- en carwashbranche. Vroeger hoofdzakelijk tankstations en de laatste tijd ook steeds meer grote carwashprojecten zoals hier bij Hello Carwash, maar ook recentere projecten zoals Q-Wash Rosmalen, SOP Tilburg, Washin7 Bergen op zoom, H2O Bleiswijk, Loogman Heerhugowaard, etc. Onze kracht is dat we bijna alles zelf doen.”

De hierboven genoemde projecten liegen er niet om wat randapparatuur betreft. “Dat klopt. Praat je bij tankstation over de plaatsing van hooguit twee apparaten, bij de recente grotere carwashprojecten toch al gauw een veelvoud hiervan. Reden is het willen bieden van een optimale service binnen deze sector. Zo is niet alleen het wasproces (kwaliteit en beleving) belangrijk, maar maakt ook het stofzuigplein deel uit van de totale consumentenbeleving. Vanaf elke stofzuigplek moet de klant eenvoudig gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld een mattenborstelmachine of zelfs een bandenpomp, een luchten/of geurpistool, een doekjesautomaat etc. Hello Carwash
bijvoorbeeld heeft 25 stofzuigplekken en wij hebben maar liefst 13 borstelautomaten, 13 doekjesautomaten geplaatst, dus om de 2 slangen van elk een. Ditzelfde geldt ook bij Q-wash Rosmalen.”

situatie bij Q-Wash Rosmalen
Situatie bij Hello Carwash Capelle

Alles in eigen beheer
“Ons pluspunt is dat we nagenoeg alles zelf doen. Alleen de RVS casco’s van de kasten laten we extern maken, maar het lakken of poedercoaten (in de kleur van de klant), het assembleren en het voorzien van stickers doen we in eigen huis. Hansa bestaat 15 jaar en bandenpompen of stofzuigers die we toen der tijd bij tankstations hebben geplaatst doen het nog prima, maar worden desgewenst door ons gereviseerd: opnieuw poedercoaten, updaten van software, inbouwen nieuwe muntproever en een contactloos betaalsysteem. De kast kan dan weer vele jaren mee.”  Ondanks de zeer lage storingsgevoeligheid van onze apparaten houden we standaard een groot assortiment onderdelen op voorraad. Dus binnen 48 uur kunnen we storing verhelpen.”

Product ontwikkeling
Binnen Hansa is het verbeteren en het ontwikkelen van nieuwe producten een continu proces. “Ja, dat klopt. Dat moet ook wel, want elk project is weer anders. Eind vorig jaar hebben we bijvoorbeeld nieuwe modellen stand alone stofzuigers en bandenpomp kasten geïntroduceerd. Het belangrijkste is wel het model van de unit. We hebben nu een model kast waar de klanten nog duidelijk het display kunnen aflezen, of dit nu de bandenspanning is of de resttijd die ze nog te gaan hebben. Tevens is de kast van 2mm rvs. En de techniek is ook met de tijd meegegaan. Deze producten zijn vooral ook interessant voor de tankstationbranche.”

De ruitenwisservloeistofkast is voorzien van kant-en-klare ruitenvloeistof (buffer van 95 liter). Na inworp van 1 Euro gaat een tijdslimiet aflopen en de klant kan middels een knijppistool 1 liter ruitenvloeistof afnemen. Instelbaar wat
de klant wilt. Erg milieuvriendelijk want het scheelt een hoop losse kannen en dus plastic
De osmosekast wordt gekoppeld aan de osmosebuffertank in de wasstraat en wordt vandaar afgetapt
 

“Ook nieuwe producten zijn van onze tekentafel verschenen: zoals bijvoorbeeld de Osmose tappunt en de ruitenwisservloeistof bijvul kast. Sommige carwashes produceren zelf osmosewater voor eigen gebruik, maar ook voor verkoop aan derden zoals bijvoorbeeld schoonmaakbedrijven. Men had eerst een kraantje aan de muur, maar dat was commercieel gezien moeilijk in te passen. Met onze osmosekast kan de klant tegen betaling een hoeveel osmose water aftappen.”

Bij Helder Carwash heeft men voor een centrale opstelling gekozen