Project: Het reviseren van een Holz kettingbaan

piket ketting reviseren

Bron: Maurice Piket

De kettingbaan is het hart van de wasstraat. Het goed functioneren ervan is cruciaal voor een goed verloop van het wasproces. Zoals de meeste carwashondernemers inmiddels wel weten kan een haperende ketting een nachtmerrie betekenen, vooral op een drukke zaterdag. Een ketting slijt, dat is een gegeven. Maar goed onderhoud verlengt de houdbaarheid van de ketting aanzienlijk. Denk aan smeren van de lagers, het op spanning houden van de ketting en heel belangrijk: het regelmatig schoonmaken.

Cruciaal is een ‘optimale kettingspanning’. Mocht u als ondernemer niet voldoende kennis hiervoor in huis hebben, laat dan de ketting minimaal 4 keer per jaar door een specialistische monteur controleren en desgewenst updaten.

Ketting bovengronds

De ketting loopt op het moment dat hij in het zicht is, dus boven de grond, over demonteerbare latten. Ook wel ‘onder geleiding’ genoemd. Dit zijn ‘slijtdelen’ en moeten dus om de zoveel tijd vervangen worden.  Hier zijn geen vaste intervallen voor.

Factoren slijtage

Slijtage is afhankelijk van een aantal factoren:
–  Aantal wassingen.
–  Vervuiling in uw omgeving. Veel zandgrond betekent meer slijtage dan bijvoorbeeld bij klei houdende grond. En het wel of niet hebben van een goed werkende kettingspoeling
–  SCHOONMAKEN! Het schoonmaken en het belang hiervan wordt nogal eens onderschat. Naast de onder geleiding bevindt zich een opening die er voor bedoeld is om vuil af te voeren. Wij constateren zeer regelmatig dat deze verstopt zitten, hierdoor hoopt het vuil zich op. Dit opgehoopte vuil werkt bijna als schuurpapier voor je ketting en onder geleiding.

Ketting ondergronds

Wanneer de ketting niet in het zicht is dan loopt deze dus ondergronds in het frame terug naar het begin van de wasstraat. Ook deze zogenoemde ‘terugloop’ (het deel van het frame waarover de ketting terug naar voren komt) is onderhevig aan slijtage. Zeker wanneer de ketting lange tijd met onvoldoende spanning draait zal deze harder slijten dan nodig is. Op een gegeven moment bestaat zelfs de mogelijkheid dat de terugloop doorgesleten is. Dan heeft de carwashondernemer 2 opties:

  • het frame in zijn geheel te vervangen  
  • het frame laten reviseren.

Recent heeft Maurice Piket Techniek bij Carwash 360 te Alkmaar de kettingbaan gereviseerd. Hierbij is men als volgt te werk gegaan:


Stap 1. Ketting verwijderen
Stap 2. Loopvlakken verwijderen
Stap 3. Schoon en droogmaken van de terugloop
Stap 4. Lassen van nieuw terugloopvlak
Stap 5. Monteren nieuw omkeer/aandrijfstation. Wij vervangen enkel wat nodig is en reviseren wat gaat.
Stap 6. Loopvlakken terug monteren
Stap 7. Ondergeleiding monteren, deze is nu uit keuze van de klant in kunststof uitgevoerd
(Kunststof onder geleiding wordt toegepast om de glijweerstand van de ketting te verlagen)
Bij slijtage van de boutgaten boren en tappen wij nieuwe bevestigingspunten.
Stap 8. Ketting monteren en test draaien.

Maurice Piket: ” Wij danken Carwash 360 voor zowel de opdracht als het mogen gebruiken van de foto’s.”

Meer Informatie:

Maurice Piket Techniek
Tel: 06-20000091
Email: mpiket77@gmail.com