Ontzorgen van ondernemers zit RIWAX in het bloed’

riwax carwash carclean

“Met een Zwitserse moederorganisatie, Zwitserse kwaliteitsproducten, hoogwaardig personeel met adviserende skills en de wil om altijd klaar te staan voor je klanten, kun je nooit de goedkoopste zijn. En dat hoeft ook helemaal niet want dat wordt lang niet altijd gevraagd,” aldus Rietberg.

“De duurste zijn wij zeker ook niet want als je kijkt naar de ‘cost per use’ concurreren wij zelfs met partijen die schreeuwen de goedkoopste te zijn. Waar ligt de behoefte van de ondernemer en wat kun je voor elkaar betekenen, dat is waar het om draait. Niet voor niets zien we nu juist dat het aan komt op partnerschap, ondersteuning en ontzorging dat onze omzet en ons rendement zich fantastisch ontwikkelen.”

Frank Rietberg

Veranderingen werpen vruchten af

De veranderingen die RIWAX de laatste maanden heeft doorgevoerd leggen haar geen windeieren. De verkoop van het pand in Kampen, de definitieve verhuizing naar het Experience Center in Nijkerk, de outsourcing van de opslag van de producten en het transport, de optimalisatie van het personeelsbestand, de uitbreiding van het assortiment met nieuwe producten en concepten en de vele gesprekken met strategische partners hebben ertoe geleid dat RIWAX ondanks Corona een heel goed 1ste halfjaar achter de rug heeft. De sfeer is momenteel ontzettend goed en er heerst rust. En dat is zo belangrijk om succesvol te zijn en vooral ook plezier te hebben in dat wat we doen, zegt Frank Rietberg.

‘Story to tell’
We begeven ons (helaas) in een markt waar er veel geschreeuwd maar veelal weinig inhoudelijk gezegd wordt. We houden vast aan onze eigen visie en strategie en zijn vooral duidelijk naar ondernemers. We hebben een ‘story to tell’ en die is echt heel anders dan alle leveranciers in de markt. Zo onderscheiden wij ons en voegen wij waarde toe. Daar zijn we goed in en dat doen we het liefste.

Re-use I Reduce I Recycle
Op alle vlakken krijgen ondernemers het voor de kiezen als het gaat om vergroening. Sinds jaar en dag heeft RIWAX de service van de retourname van de lege 20 liter kannen. Veel klanten ervaren deze service als normaal maar er komt heel wat bij kijken om deze service aan te bieden.

Een speciale MB Sprinter rijdt tegenwoordig uitsluitend nog voor de retourname van de kannen. Een speciaal persoon die dit bij ons verzorgd. De tijdelijke opslag bij TGN Fritom tot dat een volle truck van 32 Pallets is verzameld en tenslotte de retourzending naar Zwitserland. Daar worden de kannen door speciale doelgroepers gereinigd en her gebruiksklaar gemaakt. En dat allemaal om verspilling en vervuiling tegen te gaan. Wist u dat 1 kg plastic verbranden een Co2 uitstoot van 2,83kg genereert? Zo besparen wij jaarlijks alleen binnen de RIWAX NL-organisatie een Co2 uitstoot van 30.000 kg. Met Blauw werken betekent groen handelen! Daar zijn wij trots op.

Wagenpark aangepast
“De onlangs aangeschafte nieuwe MB Vito’s voldoen aan de strengste emissienormen en hebben wij speciaal op onze aanpak ingericht. Zo is er samen met de Wensink Inbouw afdeling nagedacht over een efficiënte, veilige en wettelijk correcte inrichting om de lege kannen mee retour te kunnen nemen. De auto’s zijn tegenwoordig showroom en hebben alle producten en concepten aan boord om de demonstrerende en adviserende verkoop te kunnen doen. Levering vindt supersnel plaats door TGN Fritom volgens het vandaag voor morgen principe. Duurzaam denken en handelen zit bij ons vervlochten in de hele aanpak van ons werkproces. Geen loze kreten maar ernaar leven! Bezig zijn met waar je het beste in bent (je core business) en nauw samenwerken met de partners om je heen. Zo kun je succesvol zijn en kun je ook nog plezier hebben in dat wat je doet.”

Ontwikkelingen
Achter de schermen zijn wij bezig met veel nieuwe dingen. Het is niet makkelijk om altijd maar met noviteiten te komen die branche veranderend zijn. De ontwikkelingen gaan zo snel en de behoefte van klanten veranderd net zo snel. Vandaag is iets top en morgen is het weer oud nieuws. De ontwikkelingen waar RIWAX momenteel mee bezig is, is risicospreiding. Teveel afhankelijk van één specifieke branche is gevaarlijk in tijden als deze. Marktdifferentiatie is sinds meer dan 10 jaar onze kracht en wij zijn ondertussen sterk in de branches: AUTO I BOOT I CAMPER&CARAVAN I TWOWHEELS I INDUSTRIE