Reportage: Patrick van Laarhoven van Q-WASH Den Bosch en Rosmalen

Berrie Wolters

“10 jaar geleden was locatie Rosmalen ook een optie”

Patrick van Laarhoven heeft eind maart zijn tweede Q-Wash vestiging aan de Groote Vlietlaan 1 te Rosmalen eindelijk, maar zonder al te veel tam-tam, kunnen openen. Dit wascentrum bevindt zich in een verzamelpand met boven het wascentrum nog 2 andere bedrijven. Op het bedrijventerrein bevinden zich ook twee grote publiektrekkers: Gamma en straks ook een grote Hornbach met aan de overzijde van de wasstraat een zeer druk bezochte Intratuin.

Zijn eerste Q-Wash vestiging ligt in Den Bosch-West, iets minder dan 9 kilometer van de nieuwe vestiging. We spraken met hem en zijn Operational Manager Koen Buitenhek:
Van Laarhoven: “Corona gooide uiteraard wat roet in het eten. Marketing moest gematigd omdat we de capaciteit even tijdelijk beperkt hadden maar aanloop van klanten is er en deze groeit. Natuurlijk snoepen we klanten van de andere vestiging, eigenlijk ook wel een beetje gewenst. Maar één doel hebben we nog steeds voor ogen: De wasmarkt vergroten.”

Videobranche

Afgelopen maand Juli was het 10 jaar geleden dat Patrick van Laarhoven zijn eerste waslocatie opende in Den Bosch. Hiervoor had hij enkele videotheken en was hij importeur/ leverancier van videoverhuurautomaten en later volledig geautomatiseerde winkels. Die markt is inmiddels geheel verdwenen. “Dat de videobranche uiteindelijk geen toekomst meer had was duidelijk; Digitalisering en illegaliteit hebben die branche de das omgedaan. Door de jarenlange ervaringen met automatisering, de passie voor auto’s en het gegeven dat ik graag wil dat alles goed schoon is, kwam al snel het geautomatiseerd autowassen in beeld. Destijds al helemaal een groeimarkt.

Slecht 9 km afstand

10 jaar geleden had ik eigenlijk 2 locaties op het oog; Daar waar ik nu in Den Bosch gevestigd ben en de locatie in Rosmalen waar we nu onlangs de tweede vestiging geopend hebben. In Den Bosch was alles snel te realiseren en Rosmalen was dat op dat moment een stuk lastiger. Toen ik eenmaal een goede invulling had voor het perceel van ca. 7.500 m2 heb ik een bedrijfsverzamelgebouw met zo’n 8.000 m2 vloeroppervlak laten ontwerpen waarvan zo’n 2.800 m2 voor de wasstraat.

De vestigingen liggen ‘slechts’ 9 kilometer uit elkaar. “Dat lijkt dichtbij, maar is toch nog een hele afstand. Natuurlijk is Rosmalen nieuwer, moderner, en ruimer dan Den Bosch en misschien dat enkele wasklanten van Den Bosch nu naar Rosmalen komen. Dat maakt niet uit, als ze maar bij een Q-Wash vestiging wassen. Locatie Rosmalen heeft uiteraard een goed waspotentieel en daarbij dicht je het gebied rondom Den Bosch voor eventuele concurrentie uit.”

Technodata
Als leek destijds zag Van Laarhoven 10 jaar geleden al bij de meeste waslocaties een wasstraat van Holz staan. “En de ondernemers waren tevreden over het merk, weinig onderhoud en storing ed. Nu 10 jaar later kan ik bevestigen dat een Holz inderdaad zorgt voor continuïteit, wat erg belangrijk is. Dus ook in de nieuwe locatie Rosmalen staat een Holz wasstraat.

10 jaar geleden vond ik de mogelijkheden met het bij de wasstraat geleverde  kassa/besturingssysteem erg beperkt. Ik heb toen mijn softwareleverancier uit de video-periode gevraagd of hij software voor de carwash-branche kon maken. Samen met Frank Vekemans (Washin7) hebben we de familie Ebben van Techno Data Systems de software laten schrijven, momenteel op het gebied van  software- kassasystemen ed marktleider binnen de wasstraatsector. Geweldig toch!”

“Klanten trekken niet moeilijk, behouden wel”

In locatie Den Bosch blijft Van Laarhoven ook investeren. “Enkele maanden geleden nog een Polish portaal in de wasstraat laten plaatsen. Deze bestaat uit een extra Lavaboog, 2 rundum wassers en een dakwals. Hierdoor heb ik ‘een luxe wasprogramma’ kunnen toevoegen waardoor de gemiddelde besteding is gestegen.  In Rosmalen zit dit polishportaal er standaard in. Qua waskwaliteit en programmakeuze wil ik de vestigingen gelijkstellen. De Q-Wash waspassen zijn uiteraard in beide vestigingen te gebruiken.”

Praktijk
Uitstraling is belangrijk. De klant moet zich thuis voelen. Koen Buitenhek: “Voldoende ruimte is essentieel. De hal zelf is ruim (>2.500 m2) en hebben we professioneel en uitnodigend ingericht (bloembakken, houten wand, boom in het midden ed).

Daarnaast bieden we voor elke stofzuigplek 2 stofzuigslangen aan. Eén links en één rechts. Wachten op ‘de buurman’ is er niet meer bij. Gebruik van een van de 12 mattenkloppers is gratis en bij elke 2 stofzuigplekken is één doekautomaat aanwezig. Ook de benaming van het wasprogramma moet duidelijk zijn. Bij ons zijn dat de programma’s: Basis, Normaal, Meest Gekozen, Het Beste.
In tegenstelling tot de naam wordt niet het programma Meest, maar het duurdere wasprogramma Het Beste het meest gekozen.”

“We wassen de auto niet handmatig voor. Dat hoeft ook niet want het betreft een kettinglengte van 65 meter waarbij alles praktisch dubbel aanwezig is: dubbele hogedruksystemen aan het begin de wasstraat, 2 dakborstels, 2 rockers, 6 zijborstels en 2 dorpelborstels. Dit maakt de auto toch écht wel schoon.

Nog voor de droogruimte komt de auto bij de Lava Polish. Onderdeel van het duurdere wasprogramma is Proteqt bescherming. We hebben ervoor gekozen om hier niet de naam van de chemieleverancier te gebruiken maar een eigen naam. We bieden de klant veel schuimbeleving. Zo wordt de auto na de Lava-boog verderop in de wasstraat nogmaals in schuim gezet.