De Marees Groep te Kolhorn telt 60 tankstationlocaties in Noord-Holland en Friesland waarvan 10 met een carwash-faciliteit. Al vele decennia heeft het bedrijf dus ervaring met autowassen, waarbij de carwash onderdeel uitmaakt van de tankstation-uitstraling. Marees was echter van mening dat er meer met carwash te halen viel en heeft daarom in 2020 voor deze productgroep een geheel nieuw wasconcept met een eigen uitstraling ontwikkeld: WashKing. In Andijk is in februari 2023 naast een Avia XPress tankstation de allereerste WashKing locatie verwezenlijkt en eind dit jaar zal WashKing 4 locaties tellen. Dick-Jan Marees : Een WashKing-locatie heeft een eigen identiteit en bestaat uit een roll-over en enkele wasboxen. Onze partners hiervoor zijn WashTec en WashNet.”

avia marees

Dick Jan Marees

Binnen de tankstationbranche vinden er momenteel enkele transities plaats, denk aan uitbreiding met
food en restauratieve voorzieningen in de shop en natuurlijk die van de alternatieve brandstoffen zoals waterstof en elektra. Dit laatste gebeurt bij Marees onder de naam AVIA Volt, een initiatief van AVIA International, waarvan Marees als oliehandelaar lid is. AVIA-leden bieden laadoplossingen aan
voor de particulier als ook voor de zakelijke markt.  Marees zelf heeft momenteel 8 laadpunten bij eigen tankstations operationeel. Binnenkort opent Marees  in Wieringerwerf het eerste waterstoftankstation, opgewekt met windenergie. Dick-Jan Marees: “Met brandstof alleen hebben we geen bestaansrecht. Dus in de toekomst zal een belangrijk deel van ons omzeten winstaandeel uit de shop, carwash en elektra/waterstof moeten komen.”

Aparte BV’s
De nieuwe concepten zoals Volt en WashKing hebben niet alleen een aparte uitstraling maar zijn ook zelfstandige BV’s. “Oorspronkelijk was WashKing bedacht als een concept, maar gezien ons doel om deze ook apart in de markt te zetten, is er een aparte BV van gemaakt. WashKing zal veelal worden
gecombineerd met een tankstation, maar een standalone situatie behoort tot de mogelijkheden. Daarbij kan ook een zelfstandig ondernemer gebruik maken van onze kennis en kant en klaar wasconcept. Het WashKing concept is opgezet voor locaties met een gemiddelde waspotentie in wat kleinere plaatsen tot de grotere wascentra. Binnen ons Marees tankstation netwerk en via onze relaties hebben wij diverse mogelijkheden om het WashKing concept uit te rollen.

Standaardisatie
Bij alle toekomstige WashKing locaties moet de wasbeleving en waskwaliteit gelijk zijn. Daarom  tref je bij alle locaties hetzelfde merk/type rollover en dezelfde techniek bij de wasboxen aan.
Een WashKing wasklant moet op alle locaties blindelings kunnen wassen. Er is hiervoor veel aandacht besteed aan betaalsystemen en de kenmerkende uitstraling die terugkomt in de instructieborden. En overal dezelfde wasprogramma’s en prijsstelling. “We bieden de klant een hoge waskwaliteit aan en we zijn en worden geen prijsvechter binnen de branche. Ons goedkoopste programma begint dan ook bij € 8,50 en het duurste is € 14,50. Mede hierdoor kunnen we ook locaties in wat kleinere gemeentes met een ietwat lagere waspotentie rendabel maken.”

Bovenstaand is een deel van de reportage in editie 2 van Vakblad CARWASH

Bekijk editie 2 digitaal  KLIK

Deel dit artikel:

Leave a comment