Onderstaande tekening is in opdracht van CleaningStation in april 2010 gemaakt. In 2010 was het ontstaan van schade aan voertuigen een hot item. Met name zijspiegels van het merk Opel werden geregeld door zijborstels beschadigd of sprongen zelfs los van de auto. Dat lag volgens Opel natuurlijk aan de wasstraat, maar BOVAG Autowasbedrijven toonde aan dat met name de zijspiegels van Opel niet goed bevestigd waren en bij de minste druk lossprongen. Immers, dat probleem deed zich nagenoeg alleen voor bij dat merk. Behoren anno 2021 dit soort schades tot het verleden, of niet? We stelden deze vraag aan enkele carwash ondernemers.

schade 2

LOOGMAN CARWASH

“Ondanks het feit dat de techniek van de wasstraat qua borsteldruk een stuk verfijnder is dan 10-20 jaar terug, blijven met name nieuwe automodellen problemen opleveren. Enkele voorbeelden:
De tankdop en klep: bij veel nieuwe modellen zit dit klepje bevestigd aan een plastic armpje en deze is niet goed of geheel niet geborgd. Bij het droogproces schiet de klep open en wordt er vol in de holle ruimte geblazen waarbij uiteindelijk de tankklep kan losschieten.
Hadden ruitenwissers vroeger stevige stalen of harde kunststofarmen. De laatste gaven met regelmaat problemen. De
nieuwe ruitenwissers zijn geheel van rubber en zijn daardoor flexibeler en zorgen ervoor dat er minder grip te krijgen is door
een draaiende borstel/lap. Hier heeft de auto industrie goed op ingespeeld.
Nummerplaten : De nieuwe nummerplaten worden niet meer
met parkers aan de houder vastgemaakt, maar bevestigt met
enkele klemmetjes. Indien de nummerplaat niet goed op de
houder bevestigd is en deze bijvoorbeeld door het inparkeren
net geraakt is kan er tussenruimte ontstaan. Hierdoor is de
kans groot dat borstelstroken en/of de windkracht van drogers
hem eraf blaast

schade

Spleten en kieren tussen de carrosserie en de kunststofdelen zoals, bijvoorbeeld bumpers, zijn een belangrijk aandachtspunt. Af-fabriek zijn deze kieren gemiddeld 8 mm. Door kleine schades kunnen bepaalde kunststofdelen zoals bumpers of strips langs wielkasten ruimer worden. De kier/spleet kan dan wel 16 mm of meer zijn. En dan kunnen dunnen borstelstroken vast komen te zitten in de spleet of zelfs onderdelen lostrekken. Het is dan ook belangrijk dat medewerkers die de auto voorreinigen of op de band begeleiden hierop letten en de wasklant hierop attenderen en dat het wassen op ‘eigen risico’ is.

CARWASH DRUTEN

Marien Verhaaf eigenaar van Carwash Druten: “Ik moet zeggen dat er bij ons zeer weinig sprake is van ‘schadegevallen’, zeg hooguit 10-15 gevallen per jaar. Bij vooral de oudere Peugeots en Renaults kunnen de ruitenwissers voor problemen zorgen. Kunststof zit vast aan ijzer dat vaak geoxideerd is en dat tijdens een wassing kan afbreken. Soms valt er een spiegel af, maar die had dan meestal al eerder een klap gehad. Het openschieten van de tankklep zie ik af en toe bij Mercedes en ook Volvo. Maar gelukkig heb ik geen droogborstels (alleen mitters) die deze klep kunnen afslaan.

Oplossen
Voor grotere schades ben ik verzekerd, maar daar heb ik dus nog geen gebruik van hoeven te maken. Kleinere schades los ik zelf op. Toen ik begon met wassen was een kapotte gril een van de eerste
schades. Ik zei toen tegen de klant ‘laat hem maar maken en stuur mij de factuur.’ Nou, dat heb ik geweten: ik kreeg een factuur van bijna € 400,- euro. Nu heb ik een afspraak met een autoschadehersteller in de buurt zodat ik eventuele schades zelf kan fixen.

Ook koop ik eventuele onderdelen zoals een antenne ed bij een autoshop om de hoek. Oplettendheid bij mijzelf en medewerkers, maar zeker ook een goede video bewaking is erg belangrijk. Zo ben ik een keer verantwoordelijk gehouden voor een kapotte antenne, maar kon via camerabeelden aantonen dat de betreffende auto helemaal niet door de wasstraat is geweest.”

schade

NIELS AUTOWAS

Niels Wessels: “Gelukkig hebben wij vrijwel geen schades, hooguit een keer een antenne of een achterruitenwisser maar dat is echt een uitzondering. Tot nu toe voor beide locatie nog op 1 hand te tellen. Overige schades zijn eigenlijk altijd toe te rekenen aan eigen gebruik. Vaak zie je krassen doordat mensen te dicht langs bosjes rijden of als er een portier tegen de auto wordt aangeslagen bij het parkeren.
Wat voor ons het belangrijkste is als er een klant komt met een schade: erken de klacht/melding, we lopen mee naar het voertuig en bekijken de schade. Vervolgens gaan we kijken of een dergelijke schade in de wasstraat veroorzaakt kan worden. Als dit het geval is, gaan we op onderzoek of er in de wasstraat inderdaad iets fout is gegaan. Is het een schade niet in de wasstraat kan ontstaan dan kijken we wat mogelijk de oorzaak kan zijn en bespreken dit met de klant, meestal kunnen we de klant overtuigen dat het niet in de wasstraat kan ontstaan.

Als een klant niet open staat voor onze redenatie en wij er zeker van zijn dat een schade niet bij ons is ontstaan, dan vragen we of ze ons via de autoverzekering aansprakelijk willen stellen.”

Praktijk Case ARAG

Meneer X rijdt naar de wasstraat in de buurt en kiest voor het meest uitgebreide was- en poetspakket. Geheel volgens de aangegeven instructies rijdt hij de wasstraat in.

Schade door afgebroken ruitenwisser
Hij sluit aan achter een rij auto’s die door de lopende band worden voortbewogen. Het programma draait en de auto’s worden gewassen. Ineens breekt van de voorste auto een ruitenwisser af door de bewegingen van de borstel. De ruitenwisser wordt meegenomen door de borstel en begint vastgeklemd in de borstel een parcours af te leggen over de daken van de rij auto’s op de band. Men hoort en ziet het gebeuren, uitstappen kan niet en men hoopt dat er iemand van de wasstraat zal ingrijpen. Dat gebeurt pas nadat er 7 auto’s zijn beschadigd.

Eigen risico, of toch niet?
De wasstraat wordt stopgezet en meneer X meldt zich bij de eigenaar van de wasstraat. Deze gaf aan hier niets aan te kunnen doen en bovendien staat aan de buitenkant van de wasstraat een bord waarop schade aan ruitenwissers wordt uitgesloten. “Wassen doe je op eigen risico”, zei hij tegen alle betrokkenen. Hij wijst op het bordje bij de ingang waar dat op staat vermeld. Meneer X wilde het er echter niet bij laten   zitten en meldt de kwestie bij ARAG.

In het gelijk gesteld
Er wordt een expert ingeschakeld om de schade aan de auto te bepalen en de eigenaar van de wasstraat wordt aansprakelijk gesteld. Die stelt zich wederom op het standpunt dat hij er niets aan kon doen en wil de schade niet betalen. ARAG besluit om een procedure op te starten, en het komt tot een zitting. Tijdens de zitting herhaalt de eigenaar zijn standpunt, hij kon dit niet voorkomen en het komt bijna nooit voor. De rechter benadrukt echter dat een dergelijk voorval juist voor risico van de eigenaar van de wasstraat is. De rechter kwalificeert het als een toerekenbare tekortkoming en wijst de vordering van meneer X toe.

Deel dit artikel:

Leave a comment