“Hoe oud ben je eigenlijk?” Een vraag halverwege 2020 gesteld en die enkele maanden later
zal leiden tot een heuse overname. Eric Zwartbol van Axis Elements, distributeur van Kothar
in Europa, stelde de vraag aan Peter Wiering van Watermagic Carwash & More, een
belangrijke distributeur van Kothar-producten in met name de carwashbranche. Eric
Zwartbol: “Voor ons als fabrikant is het behouden van een goede distributeur erg belangrijk.
Toen Peter aangaf over enkele jaren te willen stoppen en ook al in gesprek was met een
andere partij voor overname, heb ik direct onze interesse in Watermagic aan hem kenbaar
gemaakt. Een voorwaarde was wel dat Peter nog enkele jaren actief zou blijven. Vanaf toen
ging het snel. Sinds november vorig jaar zijn we bezig met het integreren van Watermagic
binnen de Axis Elements-organisatie.”


Peter Wiering, inmiddels … jaar, is ruim 35 jaar werkzaam binnen de carwashbranche en dit
jaar bestaat zijn firma Watermagic 20 jaar. Peter Wiering: “5 maart 2001 om precies te zijn is
Watermagic opgericht. Toen Eric Zwartbol aangaf interesse in Watermagic te hebben was ik
blij verrast. We doen al vele jaren zaken met elkaar en Axis Elements is een goed
georganiseerd bedrijf dat niet alleen Watermagic in huidige vorm kan voortzetten, maar er
ook een boost aan kan en zal geven.”

De naam Watermagic blijft bestaan, weliswaar iets aangepast. Eric Zwartbol: “Achter de
naam stond eerst Carwash & More, dat wordt Carwash & Cleaning Supplies. Dat dekt de
lading beter. Watermagic bestaat eigenlijk uit 2 productgroepen. Ten eerste de zeer
uitgebreide groep onderdelen en toebehoren voor carwash en industriële reiniging en ten
tweede de wasinstallaties van AVW, Tommy en Autoequip.”
Verder hebben we het logo opgefrist en ook de website is onder handen genomen.

Onderdelen en toebehoren
De magazijnvoorraad is vanuit het oude bedrijfspand overgezet naar het magazijn van Axis
Elements in Hoogvliet. Alle items zitten in ons beheersysteem en de meeste zijn toegevoegd
aan de vernieuwde webshop. “We hebben het toch over ruim duizend items: Van
ruitenwisserhoezen en antenneplakkers tot verkoop automaten en microvezeldoekjes.
Accessoires voor de carwash zoals muntproevers, bogen en signs maar ook stofzuigers en
toebehoren. En dan uiteraard nog de vervangingsonderdelen zoals borstels,
drukregelventielen, sproeiers, pistolen, slangen, draaikoppelingen en dergelijke. Tot slot ook
de complete lijn chemie van Polarchem en Kanor.”

Voorraadbeheer, opnemen en verwerken van bestellingen gebeurt momenteel al op de
nieuwe locatie in Hoogvliet. Peter Wiering: “Voorheen deed ik dat nagenoeg alleen en als ik
op een beurs stond of voor afspraken in het buitenland zat, dan kon ik deze bestellingen pas
later afhandelen. Nu wordt het direct opgepakt en verwerkt. Wat dat betreft zal het voor
klanten alleen maar beter worden”
Eric Zwartbol: “Klanten zullen Peter de komende tijd natuurlijk voor vragen en bestellingen
blijven bellen. Dat is niet erg, dat zijn ze nu eenmaal gewend. De bedoeling is dat ze ons op
den duur direct zullen benaderen. De kennis om ze te helpen hebben we nu al in huis.”

Wasinstallaties
Watermagic is tevens officieel dealer van de wasstraat merken AVW en Tommy’s (vallen
onder dezelfde holding) waarvan er momenteel zo’n 5 operationeel zijn in Nederland. Een
ander merk binnen het portfolio is Autoequip.
Peter Wiering: “Met onderdelen en toebehoren hebben ze al veel ervaring, maar de
wasinstallaties zijn echt nieuw voor ze. Hier zal ik de komende jaren dan ook bij blijven
ondersteunen.”
Eric Zwartbol: “We zijn al wel een samenwerking aangegaan met een ervaren partij om
service en onderhoud aan reeds geplaatste installaties te kunnen waarborgen”


20 Jaar
Ondanks de overname zal het 20 jarig bestaan zeker gevierd worden. In verband met de
corona maateregelen kan er op de locatie in Hoogvliet geen event georganiseerd worden,
maar er komen wel acties aan. Eric Zwartbol: “We beginnen deze maand met een
kortingsactie voor alle bestellingen op de website die tot in Mei doorloopt en starten in Juli
een weggeefactie. We gaan onder andere een volledige entreeboog weggeven. Ik raad
iedereen dan ook aan om onze website en communicatie in de gaten te houden.”

Deel dit artikel:

Leave a comment