Door Berrie Wolters

Toen 16 jaar geleden bekend werd dat er aan de Cartograaf te Duiven een wascentrum gebouwd ging worden, zullen velen binnen de branche gedacht hebben: ‘daar op die kale vlakte in the middle of nowhere’. Tuurlijk, je had daar de Ikea en de Makro, maar toch! Nu staat het vol met A-ketens zoals Mediamarkt en wordt het industrieterrein verder uitgebreid. De Cartograaf heeft momenteel een verkeersintensiteit waar je u tegen zegt, zo hoog dat zelfs de aan- en afrijroute richting het wascentrum De Duif volgend jaar aangepast gaat worden. “Het is met name in het weekend zo druk, dat men soms gewoon niet bij ons wascentrum kan komen. De toenemende verkeersdrukte hebben we ook gemerkt in onze groei qua was-aantallen,” aldus bedrijfsleider Wilco Jonkhans die samen met Kevin Schokker de waslocatie dagelijks runt.

carwash duif
carwash duif

Foto links Carwash De Duif op dit moment met naast zich oa Media Markt. Foto rechts de waslocaties rond 2005 nagenoeg geheel vrijstaand en links van pand nog zonder de voorwasstraat 

Het waren vier investeerders die medio 2004/2005 gezamenlijk besloten om op deze locatie een wascentrum te laten bouwen. Eén investeerder is zo’n 8 jaar geleden eruit gestapt, maar de anderen zijn nog steeds eigenaar. Wilco: “Het is niet zo dat ze op afstand via een laptopje de cijfers bijhouden. Wekelijks komt men naar het wascentrum om te kijken hoe het gaat en loopt. Er is een grote be[1]trokkenheid vanuit hen. Dat is misschien ook wel de basis van het succes van dit wascentrum. Kevin en ik zorgen voor de dagelijkse gang van zaken, maar onze adviezen en opmerkingen worden zeer serieus genomen. Kijk bijvoorbeeld maar naar de uitbouw in 2018.”

Uitbreiding 2018
Wilco: “Vanaf de opening van dit wascentrum is ingezet op inten[1]sief klantencontact en hebben we veel tijd besteedt aan het hand[1]matig voorreinigen van de auto. ‘Liever kwaliteit, dan kwantiteit,’ is ons motto. Dit deden we blijkbaar goed, want door mond-op-mond reclame zagen we al snel veel nieuwe wasklanten uit Duiven maar ook Westervoort etc. Ook toen er in onze regio enkele concurrenten bijkwamen zagen we dat klanten op den duur toch weer bij ons terugkwamen. ‘Bij jullie was de boomhars op mijn auto na de was[1]beurt wel altijd weg,’ was een reactie van een klant. Ja, dat klopt daar besteden we extra aandacht aan.” Sinds de plaatsing van de voorwasstraat is het aantal klanten met een Duif waspas flink gegroeid. Momenteel wordt ongeveer35% van de wassingen betaald met onze waspas.”

carwash de duif

Fotobijschrift: Links de uitgang van de hoofdwasstraat en rechts de ingang van de aangebouwde voorwasstraat. Bij de hoofdwasstraat maakt de klant de keuze en betaalt men het wasprogramma. Aan de zijkant van het gebouw heeft men een kassacabine. Deze wordt alleen gebruikt in het drukke weekend (foto rechts).

Te vaak en te lange wachtrij
Waskwaliteit in combinatie met periodieke acties die men middels social-media promootte trok nieuwe klanten. “Natuurlijk hadden we direct ook veel profijt van de grote klantenstroom van publiek[1]trekkers zoals de Ikea en de Makro. Op den duur waren de was[1]aantallen zodanig toegenomen en de toestroom van klanten met name tijdens piekuren zo groot, dat het goed en intensief hand[1]matig voorreinigen praktisch niet meer mogelijk was. Steeds vaker vormde zich een lange rij wachtende klanten voor de wasstraat en deze rij werd ook steeds langer. Hierdoor stagneerde de groei in wasaantallen ook enigszins. Dit probleem hebben we met de eige[1]naren besproken en dat heeft geleid tot een intensieve uitbreiding in 2018. Gelukkig hadden we aan de linkerzijkant van het pand nog ruimte over voor het plaatsen van een nieuwe voorwasstraat van 20 meter (de hoofdwasstraat is 45 meter). ACE Carwash heeft beide straten geplaatst!

LEES HET GEHELE ARTIKEL

Bovenstaand betreft een gedeelte van het gehele artikel in CleaningStation editie 6
Klik op onderstaande afbeelding en bekijk het artikel op pagina 18-19-20

Deel dit artikel:

Leave a comment