Foto: Michael Harskamp bij het 11e wasbox project voor de firma De Haan Minerale Oliën
De wasboxen van
Washnet behoren op technisch gebied al jaren tot de top. Toch was Michael Harskamp, directeur van Washnet BV, niet tevreden. Hij reed 50.000 kilometer per jaar door heel Nederland om zijn klanten te bedienen, maar zag toch zijn omzet teruglopen. Twee jaar geleden besloot hij daarom het roer resoluut om te gooien.
“Ik werkte dag en nacht, mijn wasboxen behoorden objectief gezien tot de top van de markt. Maar de machines namen veel ruimte in beslag, en het kostte veel tijd om ze te produceren en te installeren. Het roer moest om. Op een moment dacht ik: “Om écht te concurreren moet ik mijn product slimmer, goedkoper, zuiniger en sneller maken”. Ik ben vanaf nul gaan nadenken over het technische concept en heb het hele systeem opnieuw ontworpen.
Nu bieden wij wasboxen waar niemand omheen kan.”
Wat is er anders aan die nieuwe wasbox?
“Waar moet ik beginnen? Ik wilde een zo compact mogelijke installatie creëren, met alle techniek in één ruimte. Met veel passen en meten ben ik erin geslaagd de opvoerpompen, een osmose-installatie voor 72 m3 osmosewater per dag, het geldafzuigsysteem en de velgenreiniger samen met de hogedrukunits te combineren in één ‘rack’, met één schakelkast. Dat leverde een enorme ruimtewinst op. Een complete installatie voor zes wasboxen past op twee europallets en neemt nog geen 3m2 in beslag. Alles is in de fabriek al getest, dus met een heftruck zetten we de installatie in een kwartiertje op zijn plek. Elke goede installateur sluit hem probleemloos aan en ik heb hem ontworpen vanuit mijn ervaring als monteur. Je kunt overal heel gemakkelijk bij. En dan heb ik het nog niet over de online afstandsbediening en monitoring via een speciale App. Want ook daarin hebben we grote sprongen gemaakt.”
Afstandsbediening? De klant wast toch zelf?
“Ja, maar je kunt als exploitant online ontzettend veel instellen en afregelen. Zo kun je precies zien hoeveel uren elke wasbox draait, de omzet in cash, pin en munten, de shampoo-frequentie, inzet van stofzuigers, drukniveaus, waterverbruik, verlichting. En ik kan de klant ook op afstand assisteren. Laatst belt een klant: “Mike, ik wil graag maandagmorgen tussen 8 en 10 uur happy hour aanbieden met 50% korting. Kun je dat regelen?” Terwijl we verder praten heb ik dat online op mijn mobiel ingesteld en is het: “OK, maandagmorgen Happy Hour. Geregeld.”
Jij bent niet echt van de elektronica, dus hoe..?
“We hebben die besturings-app ontwikkeld met behulp van een wereldwijde speler, die ook onder meer voor de marine werkt. Bij de kennismaking met dat bedrijf zat ik op te scheppen over onze bestaande computerbesturing, tegen twee van die jonge gasten die steeds breder gingen grijnzen. Wat ik had, vonden zij kinderspel. Ik besloot in hun kennis van besturingssystemen te investeren. Resultaat: we lopen nu jaren voor in onze markt. Overigens is dit voor een groot deel te danken aan mijn trouwste klant, meneer Wiggerts, ook wel ‘Mister Wasbox’ genoemd. Die zette me op het spoor van dit softwarebedrijf en heeft ook de ontwikkeling ondersteund, onder meer door vooraf mijn eerste nieuwe besturingssysteem te bestellen. Het vertrouwen van zo’n klant, dat is goud waard.”
Hoe zit het met de marges en het milieu?
Onze machines blijken nagenoeg onderhouds- en storingsvrij. En het rendement is hoog. Dat komt grotendeels door de besturing met een drukgeschakelde start-stop. Als een klant stopt met wassen, schakelt de installatie direct standby. Daarmee stopt het verbruik van water, elektriciteit en chemicaliën tot de klant verder gaat. Terwijl de klok gewoon blijft aftellen. Alleen al hiermee draaien onze wasboxen maar liefst 17% méér rendement dan de traditionele installaties. Dat tikt aan hoor!
Daarnaast hebben we een zeer milieuvriendelijke vorstbeveiliging ontwikkeld. Dat is temperatuurafhankelijk: hoe kouder het is, hoe intensiever het systeem reageert. Al wordt het min 20˚C, de klant kan gewoon komen wassen. Er wordt geen stromend water gebruikt voor vorstbeveiliging. Dat levert een besparing op het verbruik van water en elektriciteit. Er is ook minder sprake van borstelslijtage én je voorkomt de zogenaamde ‘Freewassers’, mensen die zonder betalen hun auto komen wassen met alleen een beetje schraal lekwater. Je kunt zelf wel bedenken, wat voor besparingen dit oplevert.Maar goed, hou me tegen, want ik kan uren volpraten over alle voordelen van onze wasbox 2.0. Daarbij draait het niet om de techniek op zich, maar om gebruiksvriendelijkheid en het voordeel voor de klant.
Mensen die meer willen weten, moeten maar even
op onze site kijken. Of ga een keer je auto wassen in een wasbox van Washnet. Ik beloof: je wilt nooit meer wat anders.
Meer informatie
Ga naar de Website van
WASHNET
Leave a comment