Na ‘slechts’ 9,5 jaar was de oude interieurbaan volledig verrot en niet meer bruikbaar, aldus Lex Peters van ANAC. Vandaar dat momenteel druk wordt gewerkt aan het plaatsen van een nieuwe interieurbaan. Lex Peters: “Bij het eerste gesprek met Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech en Joep Daanen van Peda Staal gaf ik hun de opdracht een interieurbaan te ontwikkelen waarmee ik de komende 25 jaar geen omkijken naar zou hebben. Na samen een tijdje  gebrainstormd en getekend te hebben is het uiteindelijk resultaat er ook naar.” Lex hoopt in de eerste week van juli weer auto’s op de nieuwe baan te kunnen ontvangen.

“Ik wil komende 25 jaar probleemloos van de baan gebruik kunnen maken”

anac nijmegen

Foto: Links Joep Daanen, midden Jean-Pierre Claassen en rechts Lex Peters

Hij vervolgt: “De problemen met de oude baan zorgden voor onwerkbare situaties en eigenlijk was deze al ‘total-los’. Dat is relatief snel. We hebben uiteraard gekeken naar de knelpunten bij de oude baan. Dat was bijvoorbeeld de metalen onderframe waarop de band lag. Deze ging roesten en uiteindelijk zelfs iets verzakken, wat een soepele voortgang van de baan niet ten goede kwam. Daarom hebben we in de nieuwe opzet gekozen voor een 16 cm dikke betonnen en gladde ondergrond.”

anac nijmegen

Foto: Op de betonnen ondergrond worden kunststoffen
glijplaten geplaatst waarop de kunststof schakelband
kan voortbewegen

Aandrijving
Een ander knelpunt was de aandrijving. “Dat klopt. De aandrijfas had een midden-lager om doorbuiging in het midden tegen te gaan. Deze had regelmatig storing of ging zelfs kapot. Hierdoor raakten ook uiteindelijk de schakelband beschadigd en ontstonden er hierin zelfs gaten. Nu is de aandrijfas veel groter uitgevoerd en dat gecombineerd met een smallere bandbreedte (3,35 meter ipv 4 meter in oude situatie) zorgt ervoor dat er geen middenlager meer nodig is.”

anac nijmegen

“De aandrijfas wordt van beide zijdes aangedreven door een motor waardoor ook de torsie-krachten op de as zo laag mogelijk zijn. De Ammeraal Beltech band heeft een unieke aandrijving met zogenaamde ‘haaientand’ tandwielen die de band aandrijven in een pocket die niet snel vol kan gaan zitten met vervuiling.”

Schoon houden
Vervuiling is desastreus voor een interieurbaan. “Dat moet in de nieuwe opzet voorkomen worden,” aldus Lex. “De baan wordt op 3 plekken binnen de constructie schoongemaakt. Dat wordt gedaan middels 3 sproeisystemen die op de band op specifieke plaatsen aan de binnen- en buitenzijde schoonspuiten en tevens worden de aandrijf-tandwielen schoon gespoten. Voordeel hiervan is dat de band altijd schoon oogt aan de buitenzijde en dat de binnenzijde en tandwielen minder slijtage hebben doordat het schurende vuil zo min mogelijk invloed heeft en dat is positief voor de levensduur van de band, tandwielen en glijplaten.”

Foto: De opbouw van een uni-chain kunststof schakelband met de unieke “link-in-link” insert technologie en de massieve rvs-pennen met borging

Bekijk 2 video’s

Deel dit artikel:

Leave a comment