De kerstbomen worden alweer opgetuigd en dat kan maar één ding betekenen: 2024 is bijna voorbij. Een jaar waar Ruby Kamerbeek, manager bij ACE, zeer tevreden op terug kan kijken. Niet alleen werden er Holz-wasstraten gebouwd over de hele wereld, ook bij het eigen hoofdkantoor in Weesp werd een volledig naastliggend pand getrokken en omgebouwd tot extra magazijnruimte.

Vandaag besteld, morgen in huis
Ruby vertelt enthousiast: “Het was een flinke kluif, maar dan heb je ook wat. We hebben het nieuwe magazijn volledig ingericht zoals je eigenlijk gewend zou zijn bij een kluswinkel, met bij alle gangpaden makkelijk aangegeven wat er ligt. De hele voorraad is opnieuw in het systeem gezet en de voorraad die we inkopen is met vijftig procent gegroeid. Voorheen moesten meer onderdelen uit Duitsland gehaald worden bij Holz, wanneer een klant iets nodig had. Nu hebben we dat zelf gewoon liggen en is wat onze klanten vandaag bestellen, dus morgen in huis.” En voegt daar lachend aan toe: “Met wat we nu hebben liggen, zou je bij wijze van spreken morgen een hele nieuwe kettingbaan kunnen plaatsen bij een klant.”

ace
ace

Offline een nieuw magazijn, online een nieuwe webshop
Ook in de digitale winkel van ACE gaan klanten een verbetering zien sinds dit jaar. De voorraad is ook hier uitgebreid, nieuwe secties zijn toegevoegd en er is veel meer informatie beschikbaar, zo vertelt Ruby: “We verkopen bijvoorbeeld veel meer textiel voor in de wasstraat. Die beweging zagen we al, maar daar spelen we nu op in door een eigen pagina voor het textiel te maken in de webshop en daar veel meer bij te vertellen. Per lap weet je nu hoeveel wassingen die gemiddeld meegaat, maar kan je ook tekeningen downloaden die laten zien hoe je de borstels in elkaar moet zetten. Gewoon een stukje extra dienstverlening met een klik op de knop.”

Duurzaam reviseren, renoveren en upgraden
Dat ACE nieuwe locaties van A tot Z opbouwt met hun Holz-machines, is niets nieuws. Maar in 2024 zag Ruby, mede dankzij het inrichten van een nieuwe werkplaats in het ACE-pand, ook een andere beweging. Hij legt uit: “Veel van onze klanten werken al jaren, misschien wel tientallen jaren, met ons en onze machines. Maar het mooie van de Holz-machines is dat ze zo robuust zijn, dat je een machine van tien jaar oud in onze werkplaats kan stralen, de kleinere onderdelen vervangt en dan kan hij zo weer twintig jaar mee. Een klant van ons in Overdie (bij Alkmaar) bijvoorbeeld, daar werken we al twintig jaar mee samen en die heeft nu besloten zijn hele locatie plat te gooien en te vernieuwen. Maar wel gewoon met zíjn machines, die wij weer stralen en terugplaatsen. Met een paar nieuwe upgrades natuurlijk, want je moet wel blijven groeien”

Nieuwe locaties in Nederland: kan dat nog?
Het afgelopen jaar maakte ACE dan wel een prachtige groei door, met tussen neus en lippen door de hoogste omzet van het bedrijf ooit, voor veel potentiële klanten was er ook een hindernis te nemen. Het stroomnet in ons land lijkt soms een hardnekkiger deurbeleid te hebben dan de meest exclusieve disco’s. Ruby ziet echter ook kansen, juist voor carwash ondernemers, zo vertelt hij: “Dat stroom een probleem is in Nederland, is geen geheim. Maar juist onze wasstraten zijn heel gunstig voor het net. We verbruiken het meest overdag, na 9:00 uur, en in de avond zwakken we af. Daarnaast kunnen we met frequentieregelaars heel specifiek onze motoren aansturen, waardoor er nooit opeens een machine aanslaat en zo een piek veroorzaakt, maar dat heel geleidelijk gaat. We zijn nu bezig dit alles heel goed op papier te zetten, zodat nieuwe klanten bij hun aanvraag onze informatie kunnen gebruiken en zo bij de gemeente aan kunnen tonen dat we heel goed passen binnen het bestaande lichtnet en zo makkelijker een vergunning kunnen krijgen. En dat staat natuurlijk nog los van ons advies bij zonnepanelen.”

ace plus

En dat nieuwe locaties in Nederland nog mooi gebouwd kunnen worden, dat is wel bewezen bij CarwashPlus in Ypenburg (bij Den Haag). Wanneer hij vertelt over Ypenburg krijgt Ruby een glinstering in zijn ogen: “Dat is echt een pracht van een straat, een van de mooiste van Nederland kan ik wel zeggen. We hebben daar een zogenaamde ‘dual lane’ gebouwd, dat is op onze projecten in het buitenland de standaard en echt de toekomst van de wasstraat. Gebruiksvriendelijk, je hebt in principe niemand nodig die helpt met oprijden, en met ongekende snelheid. Als je zou willen was je op de dual lane 150/ 160 auto’s per uur.”

Groei buiten onze landsgrenzen
Waar de problemen van het stroomnet niet of minder gelden, is in het buitenland. En ook daar is ACE zeker geen vreemde. Zes jaar geleden bouwde het bedrijf hun eerste wasstraat in Panama en inmiddels zijn daar Saoedi Arabië, China, Litouwen, Curaçao en Noorwegen aan toegevoegd. Ruby vertelt: “Het gaat echt wel met een ongekende snelheid. In China zijn dit jaar zeven wasstraten gebouwd met onze machines. De eerste twee zijn we daar zelf met vier monteurs gaan bouwen, waarbij we ook altijd lokale mensen meenemen in de bouw zodat zij begrijpen hoe de machines in elkaar zitten. Die jongens daar zijn zo technisch, dat onze monteurs binnen vier weken wel twee wasstraten en twee interieurbanen hebben opgebouwd. Dat is echt nooit eerder vertoond. Inmiddels zijn er al vijf extra gebouwd en geopend, dat maakt je wel echt trots.”

Andere taal, weinig verstand van wasstraten, en toch resultaat
Dat in China de nieuwe samenwerking zo vlekkeloos is verlopen, is op zijn minst bijzonder. Net als bij de wasstraat in Riyad (Saoedie Arabië), spraken de lokale monteurs geen woord Engels, maar hadden ze in Riyad ook geen kaas gegeten van hoe een wasstraat überhaupt in elkaar steekt. Ook daar heeft Ruby een oplossing voor, legt hij uit: “We halen dan gewoon vier van die jongens eerst naar Nederland en die laten we hier gewoon meedraaien in wasstraten. We leiden ze als het ware helemaal op en trainen ze echt in hoe het wassen en de techniek werkt. En je ziet met hoe meer landen we dit doen, hoe beter wij die vertaalslag kunnen maken naar landen waarvan wij de taal niet eens spreken.” En lachend voegt hij toe: “In Noorwegen hebben we bijvoorbeeld geen enkele monteur lopen, maar daar hebben ze nul procent downtime. Dat lossen ze gewoon zelf allemaal op, wij sturen alleen als het nodig is een slang of een onderdeel op.”

De toekomst van de carwash, de carwash van de toekoms
Dat ACE ook na 2024 mooie dingen op de planning heeft staan, dat is geen geheim. Wat die dingen precies zijn, blijft natuurlijk wel altijd nog even geheim tot de klanten de locaties hebben kunnen realiseren. Maar als je het naast de toekomst van de carwashes hebt over de ‘de carwash van de toekomst’, dan heeft Ruby al een paar mooie voorbeelden: “De wasstraat in Ypenburg is voor Nederlands standaarden echt een paradepaard. Maar ook in Riyad zijn kosten noch moeite gespaard, die locatie is prachtig en wast zo goed, daar nemen we in die regio ook potentiële klanten mee naartoe om ze te laten zien wat mogelijk is. En dan onze nieuwste wasstraat in Haugesund, Noorwegen, daar komt geen mens aan te pas dus hè. Je rijdt zo met je auto tussen 2 pionnen de band op, schermen geven aan wanneer je gas moet geven en in hem in z’n vrij moet zetten en de betaalzuil neemt je betaling aan. Dat is toch wel echt de toekomst.”

Op naar 2025!
Wanneer Ruby afsluitend wordt gevraagd naar het komende jaar, dan kan hij een lach niet onderdrukken: “We dachten vorig jaar, dit zal wel een rustig jaar worden, maar dan opeens heb je een volledig nieuw magazijn staan en vlieg je de wereld over, dus dat durf ik niet meer te zeggen. Nu Sebastiaan meer in het buitenland is zijn de rollen iets anders verdeeld. Zo kunnen we onze klanten zo goed mogelijk blijven helpen, Jesse coördineert en plant de service, ik ga meer klantcontact doen, Glark verzorgt de projecten en Maurice houdt zich bezig met de ontwikkeling binnen ACE.
Xamira, Sebastiaan en ikzelf zorgen samen voor de bedrijfsvoering en aansturing. En met zo’n mooi team als basis én de wereldwijd geliefde techniek van Holz machines, weet ik zeker dat ook 2025 weer een jaar gaat worden om samen met onze klanten trots op te zijn.”

Deel dit artikel:

Leave a comment