Hoe kun je storingen in een wasstraat voortijdig herkennen, maar nog belangrijker hoe kunnen storingen worden voorkomen? Dat vroeg Achilles Brandstoffen Maatschappij (ABM) zich ook af. Naast enkele roll-overs heeft ABM ook 2 wasstraten, in Capelle en Den Haag, in exploitatie. Beide Holz-wasstraten zijn bij Maurice Piket Techniek in onderhoud, dus aan hem werd gevraagd voor de wasstraatmedewerkers een technische update te organiseren. Wesley Hotting gaf deze update namens Piket.

Maurice Piket: “We geven al vaker een technische training. Bijvoorbeeld aan medewerkers na het opleveren van een door ons geplaatste nieuwe HOLZ-wasstraat en voor ingebruikname. Ook klanten waar we de onderhoud verzorgen vragen ons soms om een tussentijdse techniek-update voor hun medewerkers, zoals nu dus ABM. Redenen hiervoor zijn een toename van aantal storingen en de constatering dat medewerkers niet altijd goed weten hoe hierop te handelen. Gevolg van de storing(en) kan zijn een verminderde kwalitatieve wasbeurt of zelfs een tijdelijke stilstand. Nou, dat wil je niet als eigenaar.” 

Tijdens de cursus wordt aandacht besteed aan de volgende punten:

Het goed smeren
Het smeren van de lagers van de wasstraat is een onderhoudsklus die door ‘eigen’ personeel bij de wasstraat zou moeten gebeuren. Bij het smeren zorg je ervoor dat de kogellagers goed in het vet blijven zitten. In de natte wasstraat gaat uiteindelijk water in de lagers zitten, hierdoor is de smering weg en gaan deze roesten en hard slijten. Wat een mooie bijkomstigheid is tijdens het smeren, is dat je gelijk een goede visuele controle uit kan voeren aan de machine. Zitten alle bouten en moeren vast, zie je slijtage, zijn de nozzles schoon, etc..

Het juiste vet is natuurlijk erg belangrijk, om deze reden heeft MPT in samenwerking met EEN smeermiddelen fabrikant een speciaal vet op de markt gebracht speciaal voor de wasstraat.”

maurice piket
maurice piket

Hydrauliek
Ook het controleren van de hydrauliekslangen is een belangrijk onderdeel tijdens de controles. Zijn slangen geknikt? Hoe zien de koppelingen eruit? De aansluitkoppelingen van de hydrauliek slangen worden vaak beschermd met een krimpkous. In deze krimpkous kunnen deze koppelingen gaan roesten en uitzetten. Dan is het hoog tijd om de slang te vervangen en vervelende lekkages (lees onnodig lange stilstand) te voorkomen!”

Staat van borstels
De lappen en de staat hiervan is natuurlijk cruciaal voor een wasbeurt. Daar is de laatste tijd veel over te doen in wasland. Let op of de pezen goed in de c-core zitten en er niet uit komen, dit kan schade veroorzaken. Ook te ver versleten textiel gaat krassen veroorzaken. Laat je bij twijfel goed voorlichten!”

maurice piket

Aandrijving
De aandrijving is het hart van de kettingbaan. Vind hier een storing plaatst dan hapert de kettingbaan of kan zelfs stilvallen. We laten de cursisten oa zien hoe je een breekpen kan vervangen.

Ook laten we zien hoe men kan checken of de kettingspanning nog juist is. We leren ze zelf de ketting te spannen en slijtage te ontdekken. Een ketting die niet op de juiste spanning staat slijt onnodig.”

Deel dit artikel:

Leave a comment