Berrie Wolters

Tijdens mijn afspraak begin augustus met Lex Peters, eigenaar van ANAC, was het de vierde dag dat de nieuwe Carrousel bij ANAC Overmaat Arnhem draaide en operationeel was. Lex Peters: “Je kunt 2,5 jaar lang bezig zijn met het uitwerken van een idee en deze uiteindelijk daadwerkelijk bouwen, maar in de praktijk moet het gebeuren en kloppen. Het inwerken van medewerkers, bepalen van de gewenste bandsnelheid bij dal- of juist piekuren, moet bij het in/oprijden van de auto de plateau stilstaan of juist draaien etc. ‘Finetunen’ dus. Daar zijn we momenteel mee bezig.”
Het nieuwe carrouselpand is maar liefst 9 meter hoog en toen ik deze zag moest ik denken aan de vroegere kermisattractie. Het pand maakt al meteen duidelijk: hier gebeurt iets spectaculairs en unieks. Lex Peters heeft dit concept interieurreiniging voor Europa gepatenteerd en de belangstelling binnen de carwashbranche is groot. “De tweede carrousel zal geplaatst worden bij onze locatie in Den Bosch.”

anac carrousel

.

ANAC heeft 6 jaar ervaring met interieurreiniging op loopbanden en biedt deze dienst bij 4 locaties aan. Het aantal interieurbanen binnen de carwashbranche neemt sowieso de laatste jaren gestaag toe, dus de nieuwigheid hiervan is momenteel landelijk gezien enigszins afgevlakt. Lex Peters: “Bijna 3 jaar geleden dacht ik: dat moet ook anders kunnen. Een rechte interieurbaan heeft enkele min punten, bijvoorbeeld de enorme lengte van ten minste 30 meter die je hiervoor nodig hebt. Bij mij kwam toen het idee op van interieurreiniging op een ronde carrousel, een soort draaimolen dus. Dan ga je natuurlijk uitzoeken hoe je alle uitdagingen oplost en het idee eerst op papier en later in praktijk kunt uitwerken. De basis van het idee is natuurlijk het draaiende plateau.”

Het draai plateau
“Om een goed beeld van het gewenste formaat te krijgen heb ik het geheel op ware grootte op een eigen parkeerplaats in Nijmegen uitgezet. Daar viel het dubbeltje helemaal op zijn plaats. Hoe breed moet het draaiplateau zijn? Hoeveel gewicht moet het plateau kunnen dragen en dus ook hoeveel auto’s kunnen we op hetzelfde moment schoonmaken? Hoe snel moet het plateau draaien zonder dat medewerkers en klanten hier last van krijgen? Hoe moet het pand eruit zien. Allemaal vragen die we moesten beantwoorden. Door logisch na te denken hebben we uiteindelijk hierop de antwoorden gevonden.

De diameter van het draaiplateau is 20 meter, met een omtrek van 63 meter en een oppervlak van maar liefst 314 m2  en weegt ca. 35 ton. Het plateau loopt op rollen.
De toplaag van het plateau is van speciaal antislip zwart loopplastic. De rode lijnen geven duidelijk de opstelplaats aan.”

Voor voldoende werkruimte tijdens de schoonmaak is 6 meter per opstelplaats nodig. In totaal zijn er 8 opstelplaatsen zodat we technisch gezien 8 auto’s tegelijkertijd kunnen schoonmaken. “In praktijk zal dit aantal minder zijn aangezien we de laatste kwart van de draaicirkel gebruiken om de klant te laten instappen en weg te rijden.” Een groot deel van het plateau is gereserveerd voor het middenstuk waar de klanten kunnen wachten onder het genot van een gratis kop koffie tot de auto klaar is.

Het gebouw
De Carrousel staat direct achter de wasstraat. Die laatste is 13 meter hoog, dus ook het gebouw van de Carrousel moest de lucht in en is wel 9 meter. Met een totale oppervlakte van ca. 500 m2 is het gebouw vrij compact. Het gebouw is opgebouwd uit een metalen constructie en veel glas. “De metalen constructie is van binnen goed te zien en heeft een industriële uitstraling.”

anac
anac

Foto links: Van binnenuit is het metalen frame van het gebouw goed te zien. De ruime glazen koepel in het middel zorgt, in combinatie met de lange glazen pui, voor voldoende daglicht.

Foto rechts : Zowel in de buiten- als de binnenring bevinden zich 5 stofzuigslangen. De stofzuigmonden hangen hoog in de lucht. Het leidingwerk wordt periodiek schoongespoeld en  het vuil verdwijnt in de cycloonfilter.

De praktijk
Bij de wasstraat kan de klant kiezen en betalen voor de interieurreiniging. Na de wasbeurt sluit de klant aan in de rij. “De aanrijroute ligt rondom driekwart van het gebouw en beslaat bijna 100 meter. Aangezien een groot deel van het gebouw van glas is kan de klant al wachtend zien hoe andere auto’s schoongemaakt worden. Bij de ingang van de Carrousel wordt de auto middels kentekenherkenning waargenomen waarna de slagboom opent en de klant op aanwijzing van een medewerker het draaiplateau kan oprijden. Bij de ingang staat overigens wel een kassa-automaat voor de wasklant die na het wassen toch nog een interieurbehandeling wil. Eén medewerker heeft een afstandsbediening waarmee hij/zij het plateau kan laten stoppen en weer activeren.”

Eerst worden de automatten schoongemaakt in de 3 mattenautomaten: 2 droge en 1 natte. Daarna worden de ramen, het dashboard, middenconsole en dorpels gereinigd. Na het stofzuigen worden de schone automatten teruggeplaatst. De medewerker vraagt aan de klant of er een lekker geurtje in de auto gespoten mag worden, die daarna kan instappen en mag wegrijden.

Na het  ‘finetunen’ is duidelijk dat Lex Peters iets unieks heeft bedacht en gebouwd. In de 2 uren die ik daar was zijn er enkele tientallen auto’s schoongemaakt. Het gemak waarmee de wasklanten het Carrousel in- en opreden. Ook kinderen vonden het allemaal erg indrukwekkend. Iedereen stond zonder moeite op het plateau en men had absoluut geen last van het draaien. Enkele ondernemers uit de carwashbranche hebben het Carrousel al bezocht en waren onder de indruk. Of in de toekomst het Nederlands carwashlandschap met meerdere carrousels wordt voorzien ligt aan  via Lex Peters, want hij heeft het concept immers gepatenteerd. Slim hoor!

Leave a comment