De carwashbranche staat bekend als zeer competitief, vooral als het gaat om het leveren van chemie-producten. Zeker 15 serieuze leveranciers vechten voor een omzetaandeel bij de ongeveer 1800 commerciële waslocaties (bron: WPP Data). Hiervan is de groep wasstraten (358 locaties), zeg maar de heavy users, natuurlijk een belangrijke. Sommige leveranciers van wasinstallaties hebben een eigen chemiemerk dat veelal bij de verkoop van de wasinstallatie wordt ‘mee verkocht’, met name bij roll-over installaties. Voor chemieleveranciers is het hebben van een goede connectie met een of meerdere wasinstallatie leverancier(s) dan ook belangrijk.

Maar prijsstelling is cruciaal, vooral omdat carwashondernemers qua chemie betreft nog steeds in ‘centen’ denken, terwijl de chemiekosten per wassing marginaal zijn. Voor een paar euro per can verschil wordt er van leverancier gewisseld. Dus een goede prijs per can is onontbeerlijk. Sinds de massale vraag naar corona gerelateerde producten, zoals mondkapjes ed, is er een gebrek aan bepaalde polymeer
gerelateerde grondstoffen. Deze worden ook gebruikt voor de productie van carwash chemieproducten en cans. Fabrikanten hebben allen de inkoopprijs van (carwash)chemie verhoogt, dus ook de Nederlandse chemieleveranciers aan carwashes ontkomen er eigenlijk niet aan om de prijs te verhogen. Maar ja, dat ligt
gevoelig, want je wilt jezelf niet uit de markt prijzen.

We hebben enkele leveranciers een paar vragen voorgelegd:

1. Heeft uw firma (fabriek) te maken met het minder kunnen inkopen van grondstoffen en daardoor een mindere volume productie?
2. Heeft uw firma (fabriek) te maken met een prijsverhoging van inkoop van grondstoffen? hoe hoog is deze (inkoop) prijsstijging gemiddeld (in procenten)
3. Heeft deze prijsstijging ook gevolgen voor uw inkoopprijs bij de fabriek? Indien Ja, hoeveel is uw inkoopprijs gemiddeld gestegen? En bij welke soort producten?
4. Berekent u deze stijging door aan uw klanten (de carwash ondernemers)? Zo Ja, wat is de gemiddelde prijsstijging in procenten ongeveer? En bij welke soort producten? Zo Nee, waarom berekent u de stijging niet door?

Frank Rietberg van RIWAX
1. Onze filosofie is om altijd voldoende grondstoffen op voorraad zodat er een langere periode overbrugd kan worden. Hoe de grondstofmarkt zich zal ontwikkelen is onzeker maar op dit moment zijn er bij ons geen productiebeperkingen. Ten aanzien van de productie en inkoop van de 20 liter kannen heeft RIWAX
nu een groot voordeel door haar retourname van de lege kannen. Deze worden weer hergebruikt en het aantal nieuw te kopen kannen is bij ons beduidend lager ligt dan bij de meeste leveranciers.
2. Van onze toeleveranciers van accessoires en machines hebben wij aanzienlijke prijsstijgingen doorgekregen die wij ook doorbelasten aan de eindklant. Vooralsnog geldt dat niet voor de RIWAX producten. Over de prijsstijgingen van de grondstoffen wordt geen informatie verstrekt.
3. Tot op heden is er nog geen sprake van het doorvoeren van prijsstijgingen op het RIWAX gamma.
4. Nee, zolang er geen noodzaak is, zal er geen prijsverhoging doorgevoerd worden. Met de meeste ondernemers maken we een strategische afspraak voor ‘meerdere jaren’. Dat betekent ook dat wij onze relaties / partners niet direct confronteren met prijsstijgingen wanneer er in de markt plotseling iets is veranderd. Lange termijn visie en samenwerking betekent ook meerjarige afspraken en daarbij horende afspraken. Op het moment dat er daadwerkelijk noodzaak is te verhogen op basis van marktontwikkelingen en veranderingen wordt dat besproken met de relaties om tot een oplossing te komen.

.

Wybe Zadel van 4Carwash
“Mijn fabrikant Stockmeijer heeft zeker te maken gehad met aanzienlijke prijsstijgingen van diverse grondstoffen. De grondstof voor kunststof HDPE verpakkingen (Jerrycans) is zelfs in prijs verdubbeld.. Een deel van deze stijging is door hen doorberekend aan mij. Als gevolg hiervan hebben wij ook de prijzen naar onze klanten moeten aanpassen.”

.

Laurens Metternich van SPECTRO
1. Het klopt inderdaad dat er door schaarste bepaalde grondstoffen en verpakkingen slechter leverbaar zijn, en deze daardoor (fors) in prijs zijn gestegen. Wij hebben echter nog geen vermindering in productie hiervan ervaren en zien eigenlijk alleen maar ons volume in car & truckwash producten stijgen.
2. Dit is moeilijk even in één percentage uit te drukken. Bovendien produceren we bij Spectro alles ‘in-huis’ in onze energieneutrale fabriek. Dankzij onze vakkundige inkoopafdeling hebben we nooit hoeven mis te grijpen op grondstoffen. Daarnaast helpen initiatieven zoals onze Recycle Factory (waarbij we onze klanten de mogelijkheid bieden om lege kunststof verpakkingen gratis retour te sturen) de impact op bijv. schaarste van verpakkingen(grondstoffen) aanzienlijk te beperken.
3. Dit is voor Spectro gelukkig niet van toepassing: zoals eerder genoemd produceren we alles al zelf in onze energieneutrale fabriek in Nederland (Oss). Op deze manier vermijden we dus ook deze gevolgen voor de inkoopprijzen vanuit andere fabrieken.
4. Tot nu toe hebben we onze klanten gelukkig vrij kunnen houden van prijsverhogingen. We vinden het belangrijk dat zij nooit mis te hoeven grijpen op één van onze producten. Wanneer het in de toekomst eventueel toch nodig zou moeten zijn om de prijzen te verhogen, kiezen we er liever voor om dit per product te  overwegen dan gemiddeld alle producten in prijs te verhogen.”

.

Reactie leverancier anoniem:
“Enkele maanden geleden kwamen de eerste tekenen van schaarste op de grondstoffenmarkt in de gehele breedte. Waar in het begin van 2021 de prijzen voor bepaalde grondstoffen met meer dan 10% stegen en we daar best van schrokken, zijn we nu aanbeland bij prijsstijgingen van meer dan 100%! Daarnaast zijn de kosten voor transport en verpakkingsmaterialen ook bezig met een ongunstige tendens.”

“Lange tijd hebben we geprobeerd deze stijgingen te absorberen in de hoop dat de prijzen ook weer zouden gaan zakken. Nu is het moment bijna onvermijdelijk geworden dat de prijzen toch iets omhoog zullen moeten om gezonde bedrijfsvoering en toelevering te kunnen garanderen. Reken hierbij met verhogingen van 5% tot 7%. Dit zijn zaken die weliswaar vervelend zijn, maar dit stopt de processen niet.”

Langere levertijd
“Een groter gevaar ligt echter nog op de loer. De grondstoffen kunnen nu nog, tegen hoge prijzen, geleverd worden. Maar het kan ook zomaar gebeuren dat bepaalde grondstoffen eerdaags een zeer lange levertijd krijgen, of in een nog slechter scenario niet meer leverbaar zijn. Laten we toch met zijn allen hopen dat het tij keert voor het zover zal komen. Dit vergt weer een hoop inventiviteit van de producenten en ook deze keer gaan ze met een oplossing komen.”

Leave a comment

washnet banner blok
ace 8 banner

Tags