DICO Technik GmbH, in Nederland vertegenwoordigd door DICO Carwash BV, produceert kettingbaan delen in standaard lengtes van 3.000 mm. Deze delen zijn gegalvaniseerd waarbij het volledige aandrijfstation én het omkeerstation altijd standaard geheel in RVS uitgevoerd zijn. Dit komt de duurzaamheid ten goede. Absoluut uniek is dat de DICO ketting overal op kunststof (nylon) glijdt en nergens ijzer op ijzer. Op de kettingbaan zijn zwarte kunststof strips gemonteerd die makkelijk vervangbaar zijn, hierop loopt de ketting. De retourgang onderlangs loopt letterlijk over eveneens kunststof rolletjes. Dit komt de levensduur van de ketting én kettingbaan enorm ten goede. Ook de rijplaten op de kettingbaan zijn uniek doordat ze omkeerbaar zijn. Als de bovenzijde versleten is kan eenvoudig het gehele loopvlak ondersteboven gemonteerd worden en is het weer als nieuw. Het aandrijftandwiel heeft met opzet een oneven aantal tanden zodat het tandwiel niet telkens aangrijpt in hetzelfde kettingdeel waardoor de slijtage van de ketting veel gelijkmatiger wordt verdeeld.

De oprij- geleide plaat

DICO heeft een positioneringsplaat met een afmeting van 3450 x 700 mm. Hierop zijn 2 wieldrangers gemonteerd die het linker voorwiel in de richting van de kettingbaan dwingen, deze kunnen beide vrij om hun as roteren. De gehele auto rijdt met de voorwielen op de positioneringsplaat die op rollagers ligt en naar links en rechts kan bewegen, circa 300 mm. Aan beide zijden van de plaat zitten 2 sterke veren die de plaat weer in de originele positie terug brengt als de wielen van de auto eraf gereden zijn. Het gehele systeem is gegalvaniseerd. Om goed en veilig te kunnen oprijden op de kettingbaan is een positioneringsplaat onontbeerlijk.

dico oprij plaat

De Kettingbak

De put dient over de gehele lengte 0,8 tot 1% op te lopen, dus bij een kettingbaan van bijvoorbeeld 50 meter is dat 40 tot 50 cm. Hierdoor hangt de auto altijd tegen de rol aan en kunnen de draaiende borstels de auto niet zelf vooruit duwen. Over de gehele lengte dient de put ook uiterst recht te zijn.

Ketting & Zo

Enkel en/of Dubbele ketting: Wij bieden enkel dubbele kettingsystemen aan, dus de rol wordt aan beide uiteinden op zijn plaats gehouden door de ketting. Hierdoor kan de rol niet scheef gaan staan wat schade aan de velg kan veroorzaken of waardoor de auto uit de kettingbaan wordt gedrukt.

Open en/of Dichte schakels: Wij leveren enkel open schakels zodat er geen vuil op of in kan blijven staan.

Bescherming & zo: Met kunststof bescherming. De DICO ketting heeft aan de binnenzijde vervangbare kunststof beschermers. Hierdoor kan de velg van een auto nooit tegen het metaal van de ketting komen wat een beschadiging zou kunnen opleveren. Deze bescherming is standaard bij DICO.

Rollers & Zo

DICO heeft 2 gestandaardiseerde rolafstanden, zijnde 3200 en 3400 mm. In de regel adviseren wij 3400 mm omdat je dat met grotere voertuigen en busjes vaak beter uitkomt en de afstand tussen de auto’s is ietsjes groter wat de klanten als prettig ervaren. Wij hebben geen oproepbare rollers, dat zou de inbouwdiepte te veel verhogen.

dico ketting rollers

Algemene Informatie

– Positie aandrijfmotor en specificaties:
– Kwaliteit en materiaal ‘tandwielen’/omkeerwielen?
– Kwaliteit bloklagers
– Direct aangedreven, ketting, of riem
De aandrijfmotor met vertragingsbak is geplaats naast het aandrijfstation aan het einde van de kettingbaan. Aan de as van de vertragingsbak zit een klein dubbel tandwiel en aan de aandrijfas van de kettingbaan zit een groot dubbel tandwiel. Om de krachten goed te verdelen maken we gebruik van een duplex ketting (dubbele ketting). Alle lagers aan de kettingbaan zijn voorzien van smeernippels die periodiek voorzien worden van vet. Lagers zijn van industriële kwaliteit en gaan erg lang mee. De stalen aandrijftandwielen en omkeerwielen van de kettingbaan zijn van dik gehard staal en gaan vele jaren mee.

dico ketting stations

Foto: Links betreft een aandrijfstation en rechts een omkeerstation

Lengte en zo
Maximale lengte: Lengte is in principe oneindig, langste tot nu toe is 70 meter.
Lengte per frame (waaruit kettingbaan is opgebouwd): Ieder frame is 3.000 mm. Op verzoek kan dit ingekort worden tot ieder lengte.
Wat is de inbouwdiepte? Minimale diepte is 500 mm.
Informatie vloer: De put dient over de gehele lengte 0,8 tot 1% op te lopen, dus bij een kettingbaan van bijvoorbeeld 50 meter is dat 40 tot 50 cm. Hierdoor hangt de auto altijd tegen de rol aan en kunnen de draaiende borstels de auto niet zelf vooruit duwen.

Snelheid & zo
Loopsnelheden zijn vrij in te stellen, in de praktijk zie die meestal tussen de 8 en 12 meter per minuut staan. Dit is afhankelijk van drukte en met name de lengte van de wasstraat. Per gemiddelde auto met tussenruimte heb je circa 6 meter nodig. Dus als je kettingbaan dan 12 meter per minuut draait, dan komt er elke minuut 2 auto’s uit: oftewel 120 per uur (in a perfect world!). Bij 10 mtr/min is dit 84 per uur en bij 8 mtr/min is dit maximaal 75 auto’s per uur.

Onderhoud & Levensduur
Welk onderhoud dient er periodiek verricht te worden: De kettingbaan dient dagelijks schoon gehouden te worden en eens per maand dienen de 4 lagers gesmeerd te worden. Verder is een wekelijkse visuele controle aan te bevelen.
Onderdelen periodiek vervangen?
Er is geen frequent terugkomend onderdeel aan de kettingbaan. Technische levensduur gemiddeld in aantal wassingen?
De ketting gaat circa 500.000 wassingen mee. Het frame en rvs aandrijf- en omkeerstation 10+ jaar.

Meer Informatie

Deel dit artikel:

Leave a comment