Berrie Wolters

De 5 jaar geleden geplaatste oude kunststof loopband in de wasstraat van The CarWash te Oss is vervangen door een speciaal voor de carwash doorontwikkelde versie van Ammeraal Beltech. 
Tom Muskens van The CarWash Oss: “5 jaar geleden hebben we gekozen voor een kunststof loopband, met name vanwege klantvriendelijkheid. Het is prettiger oprijden omdat het een platte band is waardoor velgen niet kunnen beschadigen.  De ondergrondse constructie met glijplaten is door ons ontwikkeld en de band hebben we destijds zelf ingekocht. Omdat de band aan vervanging toe was hebben we contact opgenomen met Jean-Pierre Claassen van Ammeraal Beltech. De nieuw geplaatste Uni-CSB kunststof schakelband, die al veelvuldig ingezet wordt in de automotive industrie, is speciaal doorontwikkeld ten behoeve van de carwash en biedt veel meer praktische voordelen ten opzichte van de vorige band.”

SITUATIE OUD

.

Fotobijschrift 1: Een eerste beoordeling van de oude situatie om een succesvolle ombouw te realiseren. Het oude omkeerstation was in de afgelopen 5 jaar vervuild met slib, zand en smeersel. De oude loopband was sneller aan het slijten dan aanvankelijk gedacht, ook de tandwielen hebben na 5 jaar het einde van de technische levensduur bereikt. Tom Muskens, bedrijfsleider van The Carwash vult aan; “de slijtage verliep geleidelijk. De oude loopband heeft tot voor kort nog goed gefunctioneerd. Echter op het laatst stroopte de band vaker op en schoot het vaker uit de tandwielen. We zagen een geleidelijke en algehele achteruitgang en hebben uit voorzorg besloten om de band tijdig te vervangen.” Omdat de “locks” die de pennen borgen zeer moeilijk te verwijderen zijn was de oude loopband ook niet echt onderhoudsvriendelijk.”
Links Jean Pierre Claassen van Ammeraal Beltech en rechts Wim Muskens van TheCarwash Oss

.

SITUATIE NIEUW

Voorgeschiedenis
“Jean-Pierre Claassen: “Zo’n 20 jaar geleden vroeg een Canadees brandstofmerk met enkele tientallen waslocaties ons om mee te denken aan het optimaliseren van de klantvriendelijkheid gedurende het wassen. De ervaring in de praktijk was dat veel wasklanten angst hadden voor de traditionele kettingbaan (schokken, aflopen, e.d.) en men zag de dubbel-spoors kunststof transportband waarop de auto stilstaand door de wasstraat wordt getrokken als een oplossing. Een verkeerde handeling van de wasklant gedurende het wasproces, bijvoorbeeld remmen, maakt niets meer uit, de band met de auto loopt gewoon door. Wij hebben voor hen toen onze uni-XLB, ontwikkeld voor de automotive, ook als carwash kunststof schakelband ingezet.
In 2012 heeft men de conveyors opnieuw onder de loep genomen en met enkele partijen deze op meerdere punten verder verbeterd. Wij hebben toen onze destijds nieuwe, goedkopere en betere uni-CSB doorontwikkeld voor de carwash en deze in plaats van de uni-XLB ingezet. Met name de Amerikaanse carwashbranche is een grote afnemer van onze uni-CSB die inmiddels ook een kleinere en grotere broer heeft voor kleinere of grotere carwash conveyors en hiermee gaan we ons nu ook meer richten op Europese wasstraten.”

TheCarwash Oss

Terug naar het project The Carwash in Oss: “Jean-Pierre Claassen: “Samen met The Carwash hebben we enkele haalbare verbeteringen aan de conveyor doorgevoerd zoals de omkeer-as waarbij we gekozen hebben voor een trommel met rubber bekleding in plaats van tandwielen. Mogelijke vervuiling wordt nu niet meer door de tanden in of zelfs door de band gedrukt en de betrekkelijk nutteloze tandwielen zullen niet meer beschadigen. In 2012 heeft Ammeraal Beltech zoals eerder geschreven de net geintroduceerde Uni-CSB doorontwikkeld voor de carwash, zoals bijvoorbeeld met slijtvaste inserts speciaal voor carwash (zoals zichtbaar op foto 2 hieronder).
Fotobijschrift 2 en 3: De slijtvaste inserts in de onzerzijde van de band.

Inserts
“Het ontwerp van onze banden voor de carwash (en automotive) maakt gebruik van zogenaamde “dual compound technologie” waarbij we via inserts extra functies toe kunnen voegen. In dit geval gebruiken we de inserts om het slijtvlak aan de onderzijde van de band te vergroten met een speciaal gekozen materiaal dat specifiek in “carwash” omstandigheden het beste bestand is tegen slijtage. Voor andere conveyors in de automotive met andere omstandigheden kunnen we makkelijk andere materialen inserts gebruiken. Bij bijvoorbeeld Interieur-banen gebruiken we, naast slijtvaste inserts, ook elektrisch geleidende inserts om statische ontlading van klanten en medewerkers te voorkomen (vooral in droge winter omstandigheden).

Wij kunnen gebruik maken van deze gepatenteerde insert technologie omdat onze banden op de scharnieren (achter de pen-verbinding) aangedreven worden en niet in zogenaamde pockets midden in een module. Deze vorm van aandrijving heeft ook als grote voordeel dat water en vervuiling niet in pockets blijft staan maar door de scharnieren weg kan lopen waardoor slijtage van tandwiel en tandwiel-pocket minimaal is.”

“Hinge driven sprockets – Scharnier aangedreven tandwielen”
In de oude loopband van The Carwash zaten aandrijfassen uitgerust met tandwielen met een soort pyramide vorm. Zoals te zien op foto 4 waren deze in de afgelopen 5 jaar aardig versleten. “onze tandwielen (sprockets) hebben tanden met een soort haaievin vorm en die grijpen in achter de scharnieren van de band. Dit verbetert de krachtoverbrenging, heeeft minder polygoon effect en minimalsisseerd wrijving en dus slijtage tussen tand en band.”

Fotobijschrift: links:  Oude tandwielen  en rechts de nieuwe Uni-CSB tandwielen

Overig
De oude band had ca.20 mm lage meenemers op twee sporen waardoor beide sporen altijd synchroon moesten lopen en dan nog was het afduwen aan het einde van de baan soms een probleem. Met de nieuwe 35 mm hoge uni-CSB meenemers op slechts 1 spoor zijn al deze problemen in één klap verholpen.
De totale ombouw van de loopband heeft in totaal slechts 1 dag geduurd en men kon de volgende dag gewoon weer auto’s wassen.

thecarwash oss

Fotobijschrift:  links Lage meenemers op 2 sporen en rechts de hogere meenemers op 1 spoor

Meer informatie:

Jean-Pierre Claassen
Ammeraal Beltech
jp.claassen@ammega.com
tel: 072-5751212 (centraal nummer)

Leave a comment