Marien Verhaaf: ‘De vent óók in de tent’ is een van de redenen voor onze groei´

Berrie Wolters

Bijna zes jaar geleden kreeg ik als uitgever van het vakblad CleaningStation een telefoontje van een vertegenwoordiger van wasinstallaties die nogal verontwaardigd was over het feit dat er in het plaatsje Druten een groot wascentrum zou komen. “Dat wordt helemaal niks,” was zijn overtuiging. Waarschijnlijk was er sprake van ‘wishful- thinking en rancune’ want later bleek dat niet zijn merk maar er een Holz wasstraat geplaatst zou worden. Des te leuker is het dan ook dat ik nu ruim vijf jaar later een leuk en positief artikel kan maken met de betreffende eigenaar van Carwash Druten, Marien Verhaaf.  Het wascentrum heeft de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt. ‘De vent óók in de tent’ is volgens Marien Verhaaf een van de redenen hiervoor.

carwash druten holz

Voorheen had Marien Verhaaf een montagebedrijf en zijn vrouw Hannie een goedlopende webshop voor zwangerschapslingerie. “Mijn bedrijfsauto moest altijd spik en span schoon zijn, dus ik bezocht regelmatig een carwash door het hele land net waar ik werkzaam was. Ik vond het carwashen verrekte interessant en besloot in overleg met mijn vrouw om in deze branche te investeren. Ik heb mijn montagebedrijf van de hand gedaan, mijn vrouw heeft haar webshop eveneens verkocht en we zijn samen het carwash-avontuur aangegaan.
Al gauw kwam deze locatie in Druten op ons pad. Een plaats ingesloten tussen de Maas en Waal en met omliggende dorpen ongeveer 38.000 inwoners. En belangrijk! er bevond zich nog geen wasstraat. Voor dichtstbijzijnde wasstraat moest men naar Nijmegen (18 km) of Tiel (22 km).

Verbouwing pand
Marien Verhaaf: “In 2015 was het crisis en het bedrijfspand stond al een tijdje te koop. Deze konden we dan ook tegen een schappelijke prijs kopen en ook tijdens de verbouwing konden we veel gezien mijn montage verleden zelf (laten) doen. De verbouwing heeft uiteindelijk zo’n 9 maanden geduurd. Met Theo Heijkamp had ik zeer goed contact en hij heeft me goed geholpen. Na het bezoeken van enkele wasstraten van verschillende merken hebben we gekozen voor een Holz wasstraat, een stofzuigplein met 13 slangen en buiten 2 wasboxen. Op 1 augustus 2016 zijn we geopend en gestart met het autowassen.”  

carwash druten

Fotobijschrift: Links het pand zoals aangekocht in 2015-2016, foto rechts de aanbouw van een deel van de wasstraat en de wasboxen.

Groei
Nu 5 jaar later hebben we absoluut geen spijt van deze keuze. Natuurlijk, het eerste jaar was niet makkelijk, je begint immers met niks en het duurde even voordat het aantal wassingen op het gewenste niveau was. Het mooie is dat we tot op de dag van vandaag nog steeds elke dag nieuwe klanten mogen verwelkomen, vaak dankzij mond-op-mond reclame. We zijn altijd zeer actief geweest met acties en social-media en rond bijna alle feestdagen en gelegenheden bedenken we wel iets. Dit zorgt voor een continue prikkel bij onze klanten en het trekt ook altijd enkele nieuwe klanten. In het haalbaarheidsonderzoek is een potentieel was aantal geformuleerd en daar zitten we momenteel al ruim 40% boven. In het begin zagen we bijvoorbeeld als het regende nauwelijks klanten, nu is het zelfs dan ook lekker druk.”

Dorpse klanten stellen meer kwaliteitseisen dan stadse.

Vaste klanten
Het aantal vaste klanten groeit en ook de groep die kiest voor de waspas wordt eveneens groter. Ik denk dat ongeveer 40 procent van alle wassingen inmiddels waspas klanten zijn.

Toen we in het begin met de waspas begonnen stortten klanten voorzichtig een klein bedragje erop. Nu zien we dat men makkelijker de waspas met een veel hoger bedrag opwaardeert (hoe hoger het bedrag des meer extra wastegoed de klant ontvangt). Aan ‘onbeperkt wassen’ doe ik (nog) niet aangezien ik hierbij eigenlijk meer nadelen zie dan voordelen.   
De kwaliteit van de wassing moet top zijn. Ik heb het idee dat dorpse wasklanten hierin hogere eisen stellen dan die uit de stad. Daar is prijsbeleid nog belangrijker.”

Zoals eerder genoemd zijn acties en activiteiten op social-media mede debet aan de groei, maar Marien is van mening dat het feit dat hijzelf als ondernemer elke dag zelf de wasstraat controleert, auto’s mee wast en met de klanten contact heeft, zeer cruciaal is. ‘De vent in de tent’ zeg maar. Daarnaast mogen we ons gelukkig prijzen met enkele goede vaste medewerkers. Lastiger is het tegenwoordig om enthousiaste parttimers te vinden. De jeugd kan geld verdienen maar kunnen/willen juist gedurende onze openingstijden niet werken.”   

carwash druten

Foto links wordt een koplamp gepolijst en rechts wordt het canvasdoek van een cabrio geschrobd

Extra service
Zo’n 3 jaar terug is Marien begonnen met het aanbieden van interieurreiniging en het poetsen van auto’s. “We zuigen en reinigen de binnenkant en geven de buitenkant een extra poestbeurt. Ook kan men bij ons de camper laten wassen. Dit doen we in de wasbox met de hand. Uiteraard alles op afspraak.
Marien is daarnaast een jaar geleden een samenwerking aangegaan met autoverhuurbedrijf Hola. “Ik had ruimte om enkele bussen en luxe auto’s op het terrein te plaatsen en het concept sprak me wel aan. Het loopt goed.”     

Hetzelfde
Op mijn vraag aan Marien wat hij anders zou doen indien hij een tweede waslocatie zou mogen opzetten, antwoordde hij; “Ik zou precies hetzelfde doen. Een wasstraat van rond de 40 meter, wasboxen, stofzuigplein en met dezelfde leveranciers. “In de afgelopen 5 jaar heeft ACE slechts eenmaal langs moeten komen om een echte storing in de wasstraat te verhelpen. Ik moet wel zeggen dat ik periodiek de wasstraat compleet controleer zoals sproeiers, ketting, textiel en dergelijke. De firma Caramba is al 5 jaar mijn chemieleverancier. Naast goede kwaliteit chemie is het contact goed en heb ik een fijne klik met de vertegenwoordiger Bertram. Dus waarom wisselen voor enkele centen voordeel?”
Niet dat er sprake is van een tweede vestiging. “Nee, voorlopig zijn we lekker bezig in Druten. Daar liggen voorlopig nog mogelijkheden zat. Al denk ik dat deze opzet op nog heel wat plekken haalbaar zou zijn, “ sluit Marien af. 

Deel dit artikel:

Leave a comment