Slim, of dief van eigen portemonnee?

Nederland verandert steeds meer in een abonnementsland. Een abonnementsdienst, ideaal, maar het vraagt tijd. Kijk bijvoorbeeld maar naar Neftlix welke in 1997 is opgericht, dat is 24 jaar geleden! Nu hebben ze ruim 183 miljoen leden en zijn beschikbaar in 190 landen. Nieuwe ontwikkelingen hebben tijd nodig, zo ook het onbeperkt autowassen middels veelal kentekenherkenning. Maar dat dit fenomeen binnen de carwashbranche sterk in opkomst is, is duidelijk. Gemak, 100% contactloos, snel en scherpe prijzen. Dat is wat de consument in deze tijd graag wil. Natuurlijk is het niet voor iedere autobezitter de oplossing maar voor wagenparkbeheersers, zakelijke voortuigen en leaseauto’s is het nu al een uitkomst. Er zijn ook carwash ondernemers die sceptisch zijn over onbeperkte wasabonnementen

Nu zo’n 5 jaar geleden kwamen de eerste initiatieven beschikbaar, momenteel zijn er een aantal serieuze spelers met allen hun specifieke propositie, doelgroep en technische werking. In dit artikel willen wij u als carwash ondernemer op weg helpen om de juiste keuze te maken en straks de loyale doelgroep als eerste aan u te binden, We weten nu allemaal dat DISNEY+ en VIDEOLAND heel hard moeten werken om klanten af te snoepen van Netflix. Voor je het weet zit je in een prijzenslag en verlies je juist de slag om deze nieuwe klant. Nu aansluiten op het platform dat het beste bij je past kan dus verstandig zijn. Na dit hoofdartikel geven enkele leveranciers uitleg over hun producten en diensten omtrent Onbeperkt Autowassen.

Onbeperkt voor een vast bedrag

Veel ondernemers zijn bang voor kannibalisatie van hun huidige klanten base. De angst is dat klanten die toch al 2 keer per maand komen nu voor minder geld vaker komen wassen. Natuurlijk is het zo dat ook sommige van deze klanten de voordelen zien en overstappen van de losse kaartverkoop naar een abonnement. Echter, de groep die normaal 1 keer per maand kwam en nu met een abonnement komt wassen is vele malen groter.
Vanuit de markt weten we inmiddels dat autobezitters met een abonnement gemiddeld 3,2 keer per maand komen wassen. Daar staat tegenover dat er iedere maand een vast bedrag (gemiddeld €25) binnenkomt. Geen gek businessmodel. U als carwash ondernemer kan op deze vaste inkomsten bouwen en bent ook in vakantietijd en slecht weer verzekerd van deze inkomsten.

Praktische invulling: waspas
Het onbeperkt autowassen geschiedt veelal met de waspas of in steeds meer gevallen met kenteken herkenning. De carwash ondernemer die al met waspassen wast, hoeft eigenlijk alleen maar softwarematig het programma Onbeperkt Wassen toe te voegen. De waspas is natuurlijk wel uitwisselbaar en dus ook de kans dat meerderen van de waspas met programma Onbeperkt Wassen gebruik maken. Daardoor neemt ook het commercieel risico voor u als carwash ondernemer toe.  

Praktische invulling: kenteken herkenning
Om te kunnen starten met kentekenwassen moet er een investering gedaan worden in hard- en software. De diverse partijen berekenen dit op verschillende wijze. Zo kunt u eigenaar worden van de hardware en kan het ook in een package deal worden meegenomen. Of een aanbieder die de hardware plaatst voor een x-% van de omzet die zij samen met u als ondernemer maken op de oplossing. No cure no pay zeg maar.

Dan is er nog de privacy, door de nieuwe AVG-regels een hekel punt met dit soort diensten. We kunnen niet vinden hoe de aanbieders dit hebben geregeld maar vast staat dat alle partijen al langer meelopen in de markt en dus de handen hieraan niet zullen branden. Advies is er wel naar te vragen aangezien u natuurlijk de privacy van uw klanten wilt borgen.

Het gaat niet vanzelf

Omdat kentekenwassen relatief nieuw is zal u als ondernemer ook aan de slag moeten. Er zijn dus partijen die u daar heel actief mee helpen en er zijn producten beschikbaar waar u vooral zelf aan de slag moet.Kort en goed, zonder inzet van alle partijen gaat het niet lukken of heel langzaam. Het is dus zaak om samen met u nieuwe leverancier aan tafel te gaan en te bespreken hoe je snel en effectief de markt aan je kan binden. Alleen dan bent u straks de eerste succesvolle kenteken-wasondernemer met een grote trouwe klanten base in uw regio.

Om te beginnen moeten we een onderscheid maken, tussen kentekenwassen voor de roll-over en kentekenwassen voor de wasstraat. Het principe kan wel hetzelfde zijn maar bij een roll-over betekent het vooral meer tijdswinst en gemak. Bij de wasstraat krijgt uw klant altijd al extra service en rekent iemand vaak persoonlijk met de klant af. Voor kettingbanen is het dus vooral de prijs propositie die de klant moet bewegen om lid te worden.

Kentekenwassen voor de wasstraat

Op dit gebied zijn voornamelijk Extendas en Total Wash (Technodata) actief. Zowel Extendas als Total Wash is gekoppeld met het Walnut Platform op het gebied van geautomatiseerde marketing en abonnement wassen op kenteken. Total Wash heeft daarnaast ook een eigen abonnementen oplossing die bij een aantal carwashes actief is.

 

onbeperkt wassen foto

Kentekenwassen voor de roll-over

Hier zien we meer spelers actief en ook hier heeft ieder zijn eigen voordelen. Washtec heeft de Easy Carwash app ontwikkeld i.c.m. een camera voor hun eigen roll-overs. Een echte consumenten tool welke nog niet vlekkeloos is aangesloten op de huidige wensen van de klant (men kan niet met IDEAL betalen en voor bedrijven met een wagenpark is het lastig zich aan te melden). Het ziet er verder wel strak uit en we zien toch al zo’n 15+ locaties in Nederland actief.

CMPS heeft ook een oplossing welke op enkele locaties zou draaien. Wel zien wij dat deze partij hard aan de weg timmert met het voor Pinbetaling beschikbaar maken van Washtec betaalterminals.

Pay United heeft met de domein kentekenwassen.nl en een stabiel merkonafhankelijk platform ook een mooie oplossing in handen. Deze partij is vooral sterk in het vermarkten van de diensten en de ondersteuning daarbij. Samen met ondernemers sluiten zij bedrijven aan en hebben zij locaties als klant die inmiddels meer dan 500 kentekens bedienen.

Prijzen
Iedere partij heeft natuurlijk zijn eigen prijs propositie. Waar je bij Extendas het in de totaaloplossing moet zoeken heeft Washtec natuurlijk belang om het te koppelen aan hun machine verkoop en toebehoren.

Als je als ondernemer toch al met Extendas werkt, dan is de keuze vaak logisch gezien hun samenwerking met Walnut. Wil je merk onafhankelijk blijven en toch consumenten en bedrijven aan je locatie binden dan kan CMPS Technogy of het kentekenwassen.nl van Pay United een goede keuze zijn.

Deel dit artikel:

Leave a comment